"Weten wat je leden kunnen en willen bijdragen”

Marcel Nieuwenhuizen, voorzitter van hockeyclub De Mezen in Harderwijk, bijt zich graag vast in complexe vraagstukken. “Het leek me een mooie uitdaging: de vervanging van twee van de kunstgrasvelden, de groei naar 3 velden en de bouw van een clubhuis.” Hoe hij dat realiseerde? “Gewoon, heel veel samenwerken met omliggende partijen zodat je de gemeente mee krijgt!”

Samenwerken

Nieuwenhuizen heeft het gevoel dat niet alle sportbestuurders in Nederland beseffen hoe belangrijk het is om verder te kijken dan je eigen cluppie. “Gemeenten willen nu eenmaal dat diverse partijen samenwerken. Ze zijn dan sneller geneigd subsidie en steun te geven. In ons geval, heb ik contact gezocht met de Jeu de Boules-club en de voetbalvereniging om het gehele sportterrein te bespreken. Dat was een gouden zet.”

Met één ledenvergadering komt je er niet"

Het proces verliep stroef, tot De Mezen een plan ontwikkelde waar ook de buurtverenigingen bij betrokken waren. De leden van De Mezen dachten mee met het plan. “Die moet je altijd meenemen in dit soort grote zaken. Dus echt de mening peilen maar ook betrokken leden mee laten denken en adviseren. Met één ledenvergadering kom je er niet. Er is zo veel competentie bij leden en ouders van leden. Die moet je benutten, daar wordt iedereen blij van.” Dat betekent wel, zegt Nieuwenhuizen, dat je die competenties eerst moet kennen. “Veel met mensen praten, gewoon aanspreken langs de lijn. Zo heb ik het gedaan.”

Aanbod binnen de vereniging 

Uiteindelijk konden alle verenigingen hun accommodatie vernieuwen. Ze zijn Nieuwenhuizen dankbaar. De Harderwijker zelf is blij dat zijn club bloeit en groeit en kijkt uit naar de opening van het nieuwe clubhuis. “Los daarvan zijn we ook ons aanbod kritisch gaan bekijken. Je komt er niet meer met het standaard hockeyverhaal. Je moet kijken naar ontwikkelingen in de maatschappij. Dus is er nu – op initiatief van een oud lid- fithockey op woensdagochtend, funkey voor kinderen vanaf 5 jaar en G-hockey.” 

Hij geniet nog elke dag van besturen, hoewel hij soms meer vaart wil maken dan mogelijk is. Een goede tip voor andere bestuurders: als er een conflict lijkt te ontstaan, is niet reageren soms beter dan wel meteen reageren. Vaak lost het zich vanzelf op.