Inzicht 4: Regie overdragen

Daar sta je dan, op een vrije woensdagmiddag of zaterdagochtend, met een groep jonge kinderen die jij hebt beloofd dit seizoen te gaan begeleiden. De kinderen rennen alle kanten op en zijn dolblij dat ze weer op het sportveld mogen staan. Vol enthousiasme begin je, maar stiekem is het nog best lastig zo’n groep drukke koters training te geven of te coachen.

Neem het van ons aan, iedereen is zo begonnen! En iedereen denkt stiekem wel eens “HELP, waar ben ik aan begonnen?!” Maar je krijgt er ook zo veel voor terug.

Om jou, de beginnende trainer, coach of begeleider, een handje te helpen zijn de vier inzichten voor trainers en coaches van de jongste jeugd ontwikkeld. Dit is een handzame tool waarin je tips en trucs ontvangt die je dit seizoen op weg helpen een goede trainer, coach of begeleider te worden. De vier inzichten zijn niet sporttechnisch of –tactisch. Nee, ze helpen ze op weg bij de pedagogische aspecten van het trainerschap. De vier inzichten zijn structureren, stimuleren, individueel aandacht geven en regie overdragen.

Dit artikel geeft je meer inzicht in het vierde en laatste inzicht: regie overdragen.

Autonomie

Een kind, ook al is het nog zo jong, heeft de behoefte aan enige mate van autonomie, of wel de behoefte om zelfstandig te handelen. Wanneer jij, als trainer of coach, hen een beetje loslaat, worden zij vaak extra gemotiveerd. Ze leren meer, worden meer zelfstandig en het vergoot hun zelfvertrouwen.

Hoe ouder de kinderen zijn, hoe meer regie je kunt overdragen. Natuurlijk laat je kinderen van zes jaar oud niet alleen trainen, het is bij de jongste jeugd belangrijk om hen te ondersteunen bij de zelfstandigheid die ze krijgen. Om toch al kleine stapjes te zetten in de richting van grotere zelfstandigheid kun je bijvoorbeeld regelmatig vragen stellen aan de kinderen. Kinderen die daar aan toe zijn kun je al een zekere mate van verantwoordelijkheid geven en dingen zelf laten ontdekken.

Stel vragen

Jonge kinderen vertellen graag, stel daarom simpele en open vragen als trainer, zoals:

  • ‘Wat vonden jullie van het tik-spelletje?’
  • ‘Wat waren de afspraken ook alweer?’
  • ‘Waar letten we op wanneer we samen een wedstrijdje spelen?’

Jonge kinderen vinden het leuk om te kiezen. Geef ze bijvoorbeeld bij een spelletje een keuze uit twee dingen: ‘tikkertje of een soort trefbal?’. Kinderen vinden het leuk om hun mening te geven, dit kan bijvoorbeeld door middel van smileys. Door te vragen wat ze er van vinden, kunnen ze input leveren voor trainingen waardoor ze zich gehoord voelen. Wanneer ze het gevoel hebben dat ze gehoord worden, zorgt dat voor meer verbondenheid wat op haar beurt weer bijdraagt aan een stimulerende omgeving.

Geef kinderen verantwoordelijkheid

Wanneer je kinderen verantwoordelijkheid geeft, zullen zij deze verantwoordelijkheid vol trots dragen. Geef verantwoordelijkheid die bij de leeftijd past. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het opbouwen en/of opruimen van spullen;
  • of ze mee te laten denken bij de training: ‘wat zullen we vandaag gaan oefenen?’ en ‘wat hebben we deze training geleerd?’

Vergeet achteraf niet de kinderen te complimenteren op het goed meehelpen. Daardoor ontwikkelen zij zich op persoonlijk vlak.

Laat kinderen ontdekken

Jonge kinderen willen ook graag dingen zelf ontdekken. Echter, wel binnen de gegeven structuur. Spelenderwijs gaan kinderen op ontdekkingstocht wat ze wel kunnen en wat ze (nog) niet kunnen. Het ene kind kan meer aan dan het andere kind, het is daarom mooi wanneer jij als trainer er voor zorgt dat ieder kind stapje voor stapje nieuwe dingen kan ontdekken.

Het stimuleert de kinderen enorm wanneer zij zo veel mogelijk zelf mogelijk doen. Jonge kinderen hebben ontzettend veel fantasie. Zij zullen extra plezier beleven wanneer zij hun eigen avonturen kunnen bedenken, zoals dat de grond hete lava is. Wanneer je de kinderen een startpunt geeft, en vanuit daar hun zelf spelletjes laat bedenken zullen ze zelf ontdekken wat er allemaal mogelijk is.

Stel als trainer hier eens de vraag: ‘Ik kan dribbelen met een basketbal, wat kunnen jullie nog meer met een basketbal?’ en laat de kinderen elkaar na doen.

Een beetje regie overdragen? Met deze 3 tips lukt het:

  • Stel vragen
    • Stel simpele, open vragen
    • Laat ze eventueel door middel van smileys hun mening geven
    • Geef ze de keuze uit twee spelletjes
  • Geef verantwoordelijkheid
    • Geef de kinderen een eigen taakje
    • Laat ze mee denken
  • Laat de sportende kinderen zelf ontdekken
    • Laat ze spelenderwijs ontdekken
    • Speel in op hun fantasie
    • Laat ze zelf oefeningen bedenken